Van bus tot camper
Onze klanten aan het woord
10
eerlijke en vakkundige mensen, heel goed geholpen. wij zijn super tevreden. een echte aanrader !
Al tijden zijn campers razend populair, vooral de laatste jaren stijgt de vraag voor buscampers gezien de prijzen van (normale) campers enorm gestegen zijn en het aanbod geslonken is.
Het zelf bouwen is een enorm leuk plan en zorgt er voor dat de wagen waar je juist die speciale momenten mee gaat creëren écht eigen voelt. Denk er alleen niet te licht om, je bouwt als het ware en kleine woning inclusief vele uitdagingen zoals isolatie, elektra, interieur, indeling en nog veel meer. Doe je dit goed? Dan behoud de wagen zijn waarde, de nadruk ligt hier dus duidelijk op het goed inrichten van de wagen op een deugdelijke manier en met juiste materialen.
Ben je zelf minder handig maar wil je toch de wagen helemaal naar eigen wens inrichten? Dan zijn er voortaan veel camperbouwers te vinden in het land, veel vakmannen komen uit de interieurbouw en hebben een goed oog voor detail. Samen met hen stel je het plan op welke inrichting en smaak het beste bij je past. Na de eerste gesprekken volgt vaak ook wat sturing richting een model bedrijfswagen van de kleinste bestelbus tot een grote vrachtwagen als basis.
Budget is belangrijk maar vergeet niet dat een degelijke inbouw ook zeker niet goedkoop zal zijn. Monteer je deze inrichting in een oude wagen met een hoge tellerstand? Dan zal de restwaarde snel slinken en is de toekomstige inruil of verkoop vaak een stuk lastiger (en ja, zodra je de smaak te pakken hebt zal er snel gedacht worden aan een nieuw project). Belangrijker nog is dat je gevoel over de betrouwbaarheid van je wagen hoog moet blijven, het gaat immers om de dagen dat je dient te genieten van de welverdiende uitstapjes en niet met de lokale garage in de weer moet zijn voor het herstellen van mankementen.
De echte “die hards” kunnen al uit de voeten met een Ford Transit Connect (ja serieus), hier heb je nét voldoende ruimte om te liggen na de nodige aanpassingen en kan je een keukenblokje onder je slaapvoorziening uit trekken om aan de buitenzijde van de wagen te kunnen koken.
Veel mensen vinden dit te klein en uiteraard wanneer er meer dan 2 slaapplaatsen nodig zijn is dit geen mogelijkheid. De stap hierna is het welbekende Volkswagens California, Mercedes Marco Polo en Ford Transit Nugget formaat, ruim voor 2 personen maar met een hef dak met slaapmogelijkheid ook al mogelijk om met 4 personen in de wagen te kamperen. Dit laatste adviseren wij vooraf eens te testen met een huurwagen. Wanneer iedereen geïnstalleerd is voor de nacht, is het gezellig maar het dagelijks ombouwen van dag naar nachtvoorziening en andersom kan best onhandig worden ervaren.
Boxer/ Jumper/ Ducato, dit zijn modellen die vanaf de introductie hoog scoren bij het camper publiek, ze hebben breedte! Dit zijn de enigen modellen waarin je (zonder aanpassing aan de carrosserie) in de breedte kan slapen, tot wel 1.96! Hierdoor zijn de mogelijkheden qua inrichting een stuk makkelijker en is een tafel met bank achter de voorstoelen goed te realiseren.
Bij de grotere buscampers wordt aandrijving een belangrijk onderdeel, wanneer je namelijk de langere versie’s van de Ducato/ Boxer/ Jumper/ Master/ Movano range gaat bekijken zie je vaak dat dit voorwiel aangedreven voertuigen zijn wat fijn is omdat je een lage instap behoud maar de draaicirkel (denk maar vast aan die leuke pittoreske plaatsjes) wordt hierdoor wel een stuk ruimen.
Bij de grotere modellen zou je ook eens kunnen kijken naar de Transit/ Crafter (2006-2018)/ Sprinter modellen kunnen kijken. Deze wagens zijn meer gebouwd voor het zwaardere werk en hebben een ander onderstel met achterwielaandrijving (proefrijden is ervaren).
Meteen zien wat we hebben staan?
We gaan graag mee in het enthousiasme van de klant en proberen zo goed mogelijk te adviseren, echter het gewoon bekijken, instappen en rijden van modellen dat is net wat je nodig hebt om een goed beeld te krijgen. Normaliter hebben we met onze voorraad van +/- 400 wagen best wel wat varianten op voorraad staan.
Wij kunnen helpen tot het moment dat er gebouwd moet worden op vlakken zoals; Technisch prepareren van de wagen het de garantie verleggen tot nadat de wagen omgebouwd is. We kunnen de wagen al aankleden met eventuele beschermende side/push bars, mooie velgen, parkeer camera’s, cruise control, het monteren van een luxe stoel in plaats van de bijrijdersbank maar ook het monteren van de ramen gebeurt vaak al bij aanschaf.
Een veelvoorkomende fout is dat mensen niet in de gaten hebben dat er BPM betaald moet worden, veel garages spelen hier ook handig op in en geven aan dat dit ook niet het geval is zolang de bedrijfswagen maar ouder is dan 5 jaar. FOUT! Bij aanschaf hoef je als particulier inderdaad geen BPM te betalen wanneer de bedrijfswagen 60 maanden heeft bereikt echter wanneer je de wagen aan gaat bieden bij het RDW wordt het kenteken gewijzigd van grijs naar geel kenteken en is dus ook de rest- BPM van toepassing, wel zo fijn om dit vooraf te weten en mee te nemen in de budgettering. Benieuwd hoe hoog de BPM is? We kunnen het per voertuig voor u bekijken.
Wanneer kan je wél BPM vrij aankopen? Er is een uitzondering die veel mensen over het hoofd zien, wij adverteren namelijk bij personenbussen al inclusief rest BPM of zelfs BPM vrij (let op; veel advertenties van personenbussen bij concullega’s zijn netto welke gericht zijn op export, hier komt de BPM dus nog bij) Gezien personenbussen al beschikken over het “gele kenteken” komt hier achteraf dus géén verrekening meer bij.
Een extra voordeel van deze personenbussen is dat er rondom al ramen in zitten, ze zijn netjes afgewerkt op de zijwanden, hebben hemelbekleding én al goedgekeurde stoelen, dit is een categorie die vaak over het hoofd gezien wordt.