WAT GA JE ZELF DOEN EN WAT BESTEED JE UIT;
Het zelf bouwen is een enorm leuk plan en zorgt er voor dat de wagen waar je juist die speciale momenten mee gaat creëren écht eigen voelt. Denk er alleen niet te licht om, je bouwt als het ware en kleine woning inclusief vele uitdagingen zoals isolatie, elektra, interieur, indeling en nog veel meer. Doe je dit goed? Dan behoud de wagen zijn waarde, de nadruk ligt hier dus duidelijk op het goed inrichten van de wagen op een deugdelijke manier en met juiste materialen.
Ben je zelf minder handig maar wil je toch de wagen helemaal naar eigen wens inrichten? Dan zijn er voortaan veel camperbouwers te vinden in het land, veel vakmannen komen uit de interieurbouw en hebben een goed oog voor detail. Samen met hen stel je het plan op welke inrichting en smaak het beste bij je past. Na de eerste gesprekken volgt vaak ook wat sturing richting een model bedrijfswagen van de kleinste bestelbus tot een grote vrachtwagen als basis.
WAAR LET JE OP BIJ DE AANKOOP;
Budget is belangrijk maar vergeet niet dat een degelijke inbouw ook zeker niet goedkoop zal zijn. Monteer je deze inrichting in een oude wagen met een hoge tellerstand? Dan zal de restwaarde snel slinken en is de toekomstige inruil of verkoop vaak een stuk lastiger (en ja, zodra je de smaak te pakken hebt zal er snel gedacht worden aan een nieuw project). Belangrijker nog is dat je gevoel over de betrouwbaarheid van je wagen hoog moet blijven, het gaat immers om de dagen dat je dient te genieten van de welverdiende uitstapjes en niet met de lokale garage in de weer moet zijn voor het herstellen van mankementen.
WELK FORMAAT HEB JE NODIG?
De echte “die hards” kunnen al uit de voeten met een Ford Transit Connect (ja serieus), hier heb je nét voldoende ruimte om te liggen na de nodige aanpassingen en kan je een keukenblokje onder je slaapvoorziening uit trekken om aan de buitenzijde van de wagen te kunnen koken.
Veel mensen vinden dit te klein en uiteraard wanneer er meer dan 2 slaapplaatsen nodig zijn is dit geen mogelijkheid. De stap hierna is het welbekende Volkswagens California, Mercedes Marco Polo en Ford Transit Nugget formaat, ruim voor 2 personen maar met een hef dak met slaapmogelijkheid ook al mogelijk om met 4 personen in de wagen te kamperen. Dit laatste adviseren wij vooraf eens te testen met een huurwagen. Wanneer iedereen geïnstalleerd is voor de nacht, is het gezellig maar het dagelijks ombouwen van dag naar nachtvoorziening en andersom kan best onhandig worden ervaren.
Boxer/ Jumper/ Ducato, dit zijn modellen die vanaf de introductie hoog scoren bij het camper publiek, ze hebben breedte! Dit zijn de enigen modellen waarin je (zonder aanpassing aan de carrosserie) in de breedte kan slapen, tot wel 1.96! Hierdoor zijn de mogelijkheden qua inrichting een stuk makkelijker en is een tafel met bank achter de voorstoelen goed te realiseren.
Bij de grotere buscampers wordt aandrijving een belangrijk onderdeel, wanneer je namelijk de langere versie’s van de Ducato/ Boxer/ Jumper/ Master/ Movano range gaat bekijken zie je vaak dat dit voorwiel aangedreven voertuigen zijn wat fijn is omdat je een lage instap behoud maar de draaicirkel (denk maar vast aan die leuke pittoreske plaatsjes) wordt hierdoor wel een stuk ruimen.
Bij de grotere modellen zou je ook eens kunnen kijken naar de Transit/ Crafter (2006-2018)/ Sprinter modellen kunnen kijken. Deze wagens zijn meer gebouwd voor het zwaardere werk en hebben een ander onderstel met achterwielaandrijving (proefrijden is ervaren).
Meteen zien wat we hebben staan?